Zul Yahya tampil bersuara soal isu susahkan kehidupan antivaksin– ‘mereka bukan penjenayah atau pengganas’

Zul Yahya tampil bersuara soal isu susahkan kehidupan antivaksin– ‘mereka bukan penjenayah atau pengganas’

Semalam, Menteri Kementerian Kesihatan (KKM), Khairy Jamaluddin menyatakan akan ‘menyusahkan’ kehidupan golongan antivaksin meskipun kerajaan mungkin tidak mewajibkan vaksin.

Kenyataan itu telah mengundang pelbagai respon daripada rakyat Malaysia. Rata-ratanya menyambut baik dengan tindakan itu namun ada segelintir juga yang meluahkan rasa tidak berpuas hati.

Tak ada masalah dengan individu dah vaksin

Pelakon Zul Yahya antara individu yang lantang bersuara sejurus ‘keluar’ kenyataan tersebut. Menurut Zul, 48, berkata walaupun dia tidak mengambil suntikan vaksin namun tidak timbul masalah dalam kalangan ahli keluarga serta rakan terdekat.

Pemilik nama Zulkifli Yahya turut berpendapat keputusan kerajaan itu seakan menyekat kebebasan umat untuk menjalani kehidupan dengan aman.

Ramai ahli keluarga aku, sahabat-sahabat aku yang ambil vaksin dan juga yang tak ambil vaksin tapi tidak ada jurang pemisah antara kami.

Tidak ada siapa yang lebih atau pun yang kurang, kami masih berkasih sayang kerana Islam itu ada di dalam diri kami, masing-masing berikhtiar untuk hidup baik.

Bukan penjenayah atau pengganas

Dalam pada itu, tegas bintang filem Leftenan Adnan, golongan yang belum divaksin tidak sampai 10 peratus selain menganggap individu itu bukan penjenayah atau pengganas.

Tidak sampai 10 peratus golongan yang tidak mengambil vaksin dan mereka bukan penjenayah atau pun pengganas, mereka juga ada di kalangan orang-orang alim dan mereka juga banyak membantu negara dan rakyat.

Jangan terlalu sombong dengan keputusan kamu hingga menyekat kebebasan umat untuk hidup dengan baik. Simpan perkara ini sampai ke akhirat. Insya-Allah kamu menuntut di dunia, kami menuntut di akhirat.

Sumber: Instagram @zulyahya70

COMMENTS